توضیحات پروژه

ساخت و نصب مخازن استوانه ای پالایشگاه گازی فاز 13 پارس جنوبی (دو مخزن 72 متری سقف شناور+چهار مخزن MEG سقف ثابت+یک مخزن سقف ثابت)

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در صنایع نفت گاز، پالایش و پتروشیمی ، به منظور ذخیره سازی مواد نفتی و شیمیایی از دو تجهیز تحت عنوان درام و تانک استفاده می‌شود.
درام‌ها ظروف استوانه‌ای شکل می‌باشند که بصورت عمودی و یا افقی نصب می‌شوند و می‌توانند بر روی زمین و یا زیر زمین قرار بگیرند. درام‌ها دارای ابعاد کوچکتری نسبت به تانک‌ها می‌باشند و مدت زمان ماندن یک جریان مداوم در آنها معمولا از چند دقیقه تجاوز نمی‌کند. درام‌ها در طول فرایند، قبل و یا بعد از دستگاه‌های فرایندی نصب می‌شوند. تانک‌ها ابعاد بزرگتری دارند، به شکل استوانه‌ای و کروی می‌باشند و بر روی زمین قرار می‌گیرند و مدت زمان ماندن سیال در آنها از چندین ساعت تا چندین روز متغیر است.

مخازن بر حسب شکل هندسی، یا موادی که در تولید آن مورد استفاده قرار می گیرد، سیالاتی که داخل آن قرار است نگهداری شود و محیطی که مخزن در آن قرار می گیرد با هم متفاوتند.

تقسیم بندی جامع و یكسانی برای مخازن ذخیره مواد نفتی وجود ندارد. طبقه بندی مخازن ذخیره می تواند از دیدگاه های متفاوتی مانند شكل هندسی، نوع سیال و یا برحسب فشار بخار ماده ذخیره شده در آن باشد.

مخازن ذخیره‌سازی را به دو دسته اصلی مخازن روباز و دربسته تقسیم بندی می شوند. گازها، سیالات آتشگیر، مواد شیمیایی خطرناك مثل اسیدها یا بازها و سیالاتی كه از خود گازهای سمی منتشر می‌كنند، باید در مخازن دربسته نگهداری و ذخیره شوند.
از مخازن دربسته می توان به مخازن با سقف ثابت، مخازن سقف شناور، مخازن كروی، استوانه‌ای و مخازن سرد اشاره نمود.
با توجه به این‌كه مواد گوناگون دارای خواص شیمیایی و فیزیكی مختلفی هستند، لذا نحوه ذخیره سازی مناسب آنها با یكدیگر متفاوت است.

مخازن ذخیره مواد نفتی با توجه به نوع ماده ذخیره سازی شده شامل مخازن استوانه ای و مخازن کروی می باشند که انواع هر یک در زیر گفته شده است:

مخازن فلزی بر اساس متریال ساخته شده:

  • مخازن نفتی فولادی
  • مخازن نفتی گالوانیزه
  • مخازن نفتی استیل

مخازن ذخیره استوانه‌ای Storage Tank

این مخازن ذخیره به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شوند. عامل اصلی تقسیم بندی و نام گذاری مخازن ذخیره استوانه‌ای براساس نوع سقف آنها می‌باشد که به چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:
• مخازن ذخیره Storage Tank بدون سقف (Pancake Roof Tank).
•  مخازن ذخیره Storage Tank سقف ثابت (Fixed Roof Tank).
• مخازن ذخیره Storage Tank سقف شناور (Floating Roof Tank)
• مخازن ذخیره Storage Tank سقف ثابت با سقف شناور داخلی (Floating – Fixed Roof Tank)

تفاوت مخازن استوانه ای و مخازن کروی

مخازن با توجه به نوع ظاهر در انواع مختلفی تولید می شوند اما با توجه به محدوده فشار اگر مابین 0.5 الی 50 پوند بر اینچ مربع (PSig) باشد توصیه می شود از نوع استوانه ای ولی در صورتی که فشار از محدوده مورد نظر بیشتر باشد به دلیل تحمل فشار بالا بهتر است از نوع کروی استفاده شود. زیرا قابلیت ساخته شدن در محل به دلیل حجم بالا را دارا می باشد. همچنین این مخازن گزینه مناسبی جهت جلو گیری از یخ زدگی خاک می باشند زیرا این نوع نیاز به فونداسیون نداشته و هیچ ارتباطی با خاک ندارند به همین دلیل مناسب نگهداری مواد صنایع نفتی، تصفیه آب و فاضلاب، کود های شیمیایی و غیره می باشند.